متفورمین میزان مرگ و میر زنان را در بین مبتلایان به COVID-19 کاهش می دهد

5  ژوئیه 2020 - متفورمین می تواند به کاهش میزان مرگ و میر در میان زنان مبتلا به دیابت نوع 2 که در بیمارستان به دلیل ابتلا به COVID-19 بستری شده اند، کمک کند.

این دارو معمولاً به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که نتوانسته اند از طریق رژیم غذایی و ورزش، دیابت خود را کنترل کنند، داده می شود.

این دارو با کاهش مقدار قندی که از کبد به خون آزاد می شود و بهبود پاسخ بدن به انسولین، به کنترل قند خون کمک می کند.

تیمی از محققان دانشگاه مینه سوتا تاثیر این دارو را بر نتایج افرادی كه به نوع شدید کووید-19مبتلا شده اند، بررسی کردند.

محققان با استفاده از یک بانک اطلاعاتی، توانستند بیش از 6000 فرد چاق یا مبتلا به دیابت نوع 2 را که به کووید-19 مبتلا شده بودند، شناسایی کنند. از این تعداد ، 2000 نفر به دلیل دیابت خود تحت درمان با متفورمین بودند.

محققان دریافتند که متفورمین خطر مرگ به دلیل COVID-19 را در بین زنانی که به این ویروس آلوده شده و از قبل تحت درمان با متفورمین بودند، از 21 تا 24 درصد کاهش داده است.

دکتر Tignanelli ، نویسنده ی اصلی این مطالعه و پزشک مراقبتهای ویژه می گوید: اگر ما بتوانیم تفاوت بین زنان و مردان را در این مورد درک کنیم به یک راه کلیدی برای درمان خواهیم رسید.

محققان با بررسی تعداد مرگ و میرها در این گروه نتیجه گیری کردند که در تجزیه و تحلیل مشاهداتی داده های ادعا شده از افراد بستری شده به دلیل COVID-19، متفورمین با کاهش مرگ و میر در زنان چاق یا مبتلا به دیابت نوع 2 همراه بود.

این یافته های وابسته به جنس، با این موضوع که متفورمین باعث کاهش بیشتر TNF-α در زنان نسبت به مردان می شود، سازگار است و نشان می دهد که متفورمین از طریق اثرات TNF-alpha از زنان در برابر مرگ ناشی از کووید -19 محافظت می کند. محققان اظهار داشتند که برای درک مکانیسم و ​​علیت آن، به مطالعات آینده نگر نیاز دارند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jul/metformin-found-to-reduce-female-death-rates-among-those-with-covid-19.html